Kredytowanie małych i średnich przedsiębiorstw na przykładzie banku

Producent:MK EBOOKI
Magazyn:jest
Kategoria:03. MSP [10]

Cena: 48.00 PLN




Pozostałe zdjęcia:

 
 

Nowość

Towar polecany

Zobacz dodatkowy opis
Dodaj do listy życzeń

Tytuł:  Kredytowanie małych i średnich przedsiębiorstw na przykładzie banku

Liczba stron:  143, 

Cena:  48,00 zł, 

Kategoria:  MSP, 

Wysyłka:  gratis (poczta elektroniczna),
Język publikacji:  polski,
Literatura:  tak
Przypisy:  tak
Format:  publikacja w formacie pliku PDF, do czytania na ekranie monitora za pomocą darmowego oprogramowania Adobe Reader, tekst można również kopiować do dowolnego edytora tekstu, np. Worda.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Opis

            Strategicznym celem polityki makroekonomicznej państwa jest trwały, zrównoważony wzrost gospodarczy. Wokół tego celu winny być skoncentrowane wszelkie polityki cząstkowe, o krótszym horyzoncie czasowym, do których zaliczyć należy także politykę wobec małych i średnich przedsiębiorstw.
Głównym celem polityki Rządu wobec MSP jest kształtowanie warunków dla tworzenia i pełnego wykorzystania potencjału rozwojowego sektora małych i średnich przedsiębiorstw. Dlatego skuteczne działania wobec sektora MSP muszą być prowadzone w dwóch płaszczyznach tzn. poprzez stosowanie instrumentów i rozwiązań wspólnych dla ogółu przedsiębiorstw, uzupełnionych instrumentami szczególnymi, adresowanymi wyłącznie do MSP.
            Kondycja i perspektywy rozwojowe małych i średnich przedsiębiorstw, jak i innych uczestników życia gospodarczego, uzależnione są przede wszystkim od uwarunkowań makroekonomicznych. Dlatego za podstawowy warunek długofalowego rozwoju sektora małych i średnich przedsiębiorstw uznać należy prowadzenie przez państwo stabilnej polityki makroekonomicznej, zapewniającej długookresową równowagę gospodarczą, a przy tym prowadzącej do stopniowego obniżania obciążeń podatkowych oraz stóp procentowych.
            Rozwój sektora małych i średnich przedsiębiorstw w dużej mierze zależy również od wielkości kapitału rozwojowego, który pochodzi z samofinansowania (zasobów własnych przedsiębiorcy) oraz od dostępu do zewnętrznych źródeł (kredyty, pożyczki, venture capital, granty, subwencje itd.). W Polsce zdolność tego sektora, a zwłaszcza przedsiębiorstw przemysłowych, do finansowania rozwoju, zarówno ze źródeł wewnętrznych jak i zewnętrznych, jest nadal ograniczona. Bez zwiększenia tej zdolności szanse konkurencji rynkowej tego sektora, tak w kraju, jak i za granicą będą niewielkie. 
            Na kondycję ekonomiczną i konkurencyjność ma wpływ wiele czynników i uwarunkowań wewnętrznych (mikroekonomicznych). Należą do nich przede wszystkim: wielkość majątku jakim dysponuje przedsiębiorstwo, zdolność do wdrażania postępu naukowo-technicznego, sprawność zarządzania zasobami przedsiębiorstwa, wiedza i przedsiębiorczość kadry, jakość oferowanych produktów, ogólny poziom rentowności produkcji, powiązania kooperacyjne itp.
            Jednocześnie istnieją zewnętrzne (makroekonomiczne) uwarunkowania wpływające na kondycję ekonomiczną przedsiębiorstw. Są to: ogólny stan i tendencje wzrostu gospodarczego kraju, w tym stan równowagi gospodarczej, dynamika wzrostu gospodarczego, stabilność waluty, poziom popytu i podaży na rynkach krajowych i zagranicznych. Do uwarunkowań tych należą także regulacje systemu finansowo-podatkowego, od których w dużej mierze zależy możliwość akumulowania kapitału przez małe i średnie przedsiębiorstwa w celu samofinansowania bieżącej działalności i rozwoju.
            Z dostępnych analiz i ocen wynika, że obecny system finansowo-podatkowy nie tworzy dostatecznej zachęty do gromadzenia środków na cele inwestycyjne, rozwojowe i na promocję eksportu. Konieczne są zatem działania programowe na rzecz wyraźnego obniżania skali podatków i innych obciążeń fiskalnych wpływających na koszty działalności małych i średnich przedsiębiorstw. Działaniem takim może być obniżenie stawek podatku dochodowego kosztem likwidacji istniejących ulg. 
            Odpisy amortyzacyjne nie zapewniają odnowy środków trwałych, dlatego m.in. odtwarzanie majątku wytwórczego nie występuje w stopniu dostatecznym, co rzutuje na poziom inwestowania.
Związane z wynagrodzeniami narzuty, w tym zwłaszcza wysoka składka na ubezpieczenie społeczne, znacznie zwiększają koszty pracy, wpływają na wzrost cen produktów i ogólny poziom inflacji oraz ograniczają konkurencyjność przedsiębiorstw.
            Warunki kredytowania przedsiębiorstw przez banki stanowią jedną z głównych barier rozwojowych małych i średnich przedsiębiorstw. Konieczność korzystania przez małe i średnie przedsiębiorstwa z finansowania bankowego, wobec wysokiej realnej stopy procentowej, niejednokrotnie wiąże się dla przedsiębiorstw z ryzykiem utraty płynności finansowej, a nawet upadłości.
            Zakres korzystania MSP z kredytu bankowego jest również w zasadniczy sposób uzależniony od prężności lokalnego rynku finansowego (w Polsce aktualnie występuje koncentracja w dużych miastach instytucji finansowych prowadzących działalność kredytową na rzecz przedsiębiorstw). 
            Z przeprowadzonych badań wynika, że małe i średnie przedsiębiorstwa mają utrudniony dostęp do finansowania bankowego ze względu na duże wymagania banków w procesie udzielania kredytów (brak historii kredytowej, która ułatwia ocenę wiarygodności przedsiębiorstwa, relatywnie wysokie koszty rozpatrzenia wniosku kredytowego, brak zabezpieczeń wymaganych przez bank do udzielenia kredytu to podstawowe bariery występujące w procesie ubiegania się MSP o kredyt bankowy). 
            Celem publikacji jest analiza kredytowania małych i średnich przedsiębiorstw na przykładzie banku "X". Do realizacji celu wykorzystano szereg najnowszych pozycji literatury i prasy oraz informacji pozyskanych z badanego banku.

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Spis treści

WSTĘP

ROZDZIAŁ  I.
WEWNĘTRZNE I ZEWNĘTRZNE UWARUNKOWANIA
ROZWOJU MAŁYCH I ŚREDNICH PRZEDSIĘBIORSTW W POLSCE
1.1. Pojęcie małych i średnich przedsiębiorstw
1.2. Małe i średnie przedsiębiorstwa w okresie transformacji
1.3. Specyfika działalności rynkowej małych i średnich przedsiębiorstw
1.4. Obszary i klasyfikacja małych i średnich przedsiębiorstw
1.5. Małe i średnie przedsiębiorstwa w polityce gospodarczej

ROZDZIAŁ  II.
MAŁE I ŚREDNIE PRZEDSIĘBIORSTWA W ROZWOJU POLSKIEJ GOSPODARKI
2.1. Uwarunkowania i bariery
2.2. Ogólna charakterystyka roli małych i średnich przedsiębiorstw w gospodarce polskiej
2.3. Innowacyjność małych i średnich przedsiębiorstw
2.4. Kierunki polityki rządu w rozwoju małych i średnich przedsiębiorstw
2.5. Inwestycje zagraniczne w sektorze małych i średnich przedsiębiorstw

ROZDZIAŁ  III.
ŹRÓDŁA FINANSOWANIA MAŁYCH I ŚREDNICH PRZEDSIĘBIORSTW
3.1. Kapitał akcyjny i akcje
3.2. Kredyt bankowy
3.3. Leasing
3.4. Franchising
3.5. Factoring
3.6. Forfaiting
3.7. Venture Capital

ROZDZIAŁ  IV.
ANALIZA I OCENA ZDOLNOŚCI KREDYTOWEJ WARUNKIEM UDZIELENIA KREDYTU
4.1. Pojęcie kredytu i jego znaczenie w działalności banków
4.2. Funkcje, cele i rodzaje kredytów
4.3. Kredyt i jego rola w budżecie gospodarstw domowych
4.4. Istota, znaczenie i klasyfikacja ryzyka kredytowego
4.5. Zbieranie informacji o kredytobiorcy
4.6. Ocena sytuacji finansowej kredytobiorcy
4.7. Prawne, formalne i finansowe aspekty zawarcia umowy kredytowej
 
ROZDZIAŁ  V.
KREDYTY DLA MAŁYCH I ŚREDNICH PRZEDSIĘBIORSTW NA PRZYKŁADZIE BANKU "X"
5.1. Ogólna charakterystyka banku "X"
5.2. Oferta ING Bank Śląski dla małych i średnich przedsiębiorstw
5.3. Charakterystyka kredytów dla sektora dla małych i średnich przedsiębiorstw w banku "X"
5.4. Procedury kredytowe na przykładzie banku
5.5. Różne sposoby zabezpieczeń kredytów przez bank

ZAKOŃCZENIE

SPIS TABEL I RYSUNKÓW

LITERATURA


Oprogramowanie sklepu: Sklepna5.pl
Ta strona używa plików cookies. Aby dowiedzieć się więcej na temat cookies, w jaki sposób z nich korzystamy oraz jak je wyłączyć, kliknij [polityka cookies]. Aby ta informacja nie pojawiała się więcej kliknij [zgadzam się].