Warunki działania małych i średnich przedsiębiorstw na przykładzie firmy

Producent:MK EBOOKI
Magazyn:jest
Kategoria:03. MSP [10]

Cena: 42.00 PLN




Pozostałe zdjęcia:

 
 

Nowość

Towar polecany

Zobacz dodatkowy opis
Dodaj do listy życzeń

Tytuł:  Warunki działania małych i średnich przedsiębiorstw na przykładzie firmy

Liczba stron:  116, 

Cena:  42,00 zł, 

Kategoria:  MSP, 

Wysyłka:  gratis (poczta elektroniczna),
Język publikacji:  polski,
Literatura:  tak
Przypisy:  tak
Format:  publikacja w formacie pliku PDF, do czytania na ekranie monitora za pomocą darmowego oprogramowania Adobe Reader, tekst można również kopiować do dowolnego edytora tekstu, np. Worda.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Opis

           Kondycja i perspektywy rozwojowe małych i średnich przedsiębiorstw, jak i innych uczestników życia gospodarczego, uzależnione są przede wszystkim od uwarunkowań makroekonomicznych. Dlatego za podstawowy warunek długofalowego rozwoju sektora małych i średnich przedsiębiorstw uznać należy prowadzenie przez państwo stabilnej polityki makroekonomicznej, zapewniającej długookresową równowagę gospodarczą, a przy tym prowadzącej do stopniowego obniżania obciążeń podatkowych oraz stóp procentowych.
           Rozwój sektora małych i średnich przedsiębiorstw w dużej mierze zależy również od wielkości kapitału rozwojowego, który pochodzi z samofinansowania (zasobów własnych przedsiębiorcy) oraz od dostępu do zewnętrznych źródeł (kredyty, pożyczki, venture capital, granty, subwencje itd.). W Polsce zdolność tego sektora, a zwłaszcza przedsiębiorstw przemysłowych, do finansowania rozwoju, zarówno ze źródeł wewnętrznych jak i zewnętrznych, jest nadal ograniczona. Bez zwiększenia tej zdolności szanse konkurencji rynkowej tego sektora, tak w kraju, jak i za granicą będą niewielkie.
           Na kondycję ekonomiczną i konkurencyjność ma wpływ wiele czynników i uwarunkowań wewnętrznych (mikroekonomicznych). Należą do nich przede wszystkim: wielkość majątku jakim dysponuje przedsiębiorstwo, zdolność do wdrażania postępu naukowo-technicznego, sprawność zarządzania zasobami przedsiębiorstwa, wiedza i przedsiębiorczość kadry, jakość oferowanych produktów, ogólny poziom rentowności produkcji, powiązania kooperacyjne itp.
           Jednocześnie istnieją zewnętrzne (makroekonomiczne) uwarunkowania wpływające na kondycję ekonomiczną przedsiębiorstw. Są to: ogólny stan i tendencje wzrostu gospodarczego kraju, w tym stan równowagi gospodarczej, dynamika wzrostu gospodarczego, stabilność waluty, poziom popytu i podaży na rynkach krajowych i zagranicznych. Do uwarunkowań tych należą także regulacje systemu finansowo-podatkowego, od których w dużej mierze zależy możliwość akumulowania kapitału przez małe i średnie przedsiębiorstwa w celu samofinansowania bieżącej działalności i rozwoju.
           Marketing jest nie tylko dziedziną poznawczą lecz także sumą pewnej praktycznej wiedzy i umiejętności. Potrzeba znajomości marketingu wynika przede wszystkim z wysokiej użyteczności tej wiedzy w praktyce gospodarczej.
           Silna konkurencja na wolnym rynku wymusza wzmacnianie i precyzowanie wszelkich działań marketingowych. Zmiany jakie obecnie się dokonują, pozwalają twierdzić, że przyszłość przedsiębiorstwa zależy m.in. od trafnie sformułowanej strategii marketingowej.
           Każde przedsiębiorstwo działające na rynku w warunkach konkurencji powinno dążyć do stworzenia przewagi nad konkurentami w określonej sferze swego działania, aby mieć szansę rozwoju. Wśród wielu czynników decydujących o sukcesie firmy niemal zawsze wymienia się odpowiednią strategię marketingową.
           Strategia to określona koncepcja systemowego działania (plan działań), polegająca na formułowaniu zbioru długookresowych celów przedsiębiorstwa i ich modyfikacji w zależności od zmian zachodzących w jego otoczeniu, określeniu zasobów i środków niezbędnych do realizacji tych celów oraz sposobów postępowania zapewniających optymalne ich rozmieszczenie i wykorzystanie w celu elastycznego reagowania na wyzwania rynku i zapewnienie przedsiębiorstwu korzystnych warunków egzystencji i rozwoju.
           Menedżer przed zbudowaniem dobrej i skutecznej strategii firmy, powinien dokonać dwóch analiz: strategicznej diagnozy otoczenia firmy i strategicznej diagnozy organizacji.
Strategiczną analizę otoczenia firma powinna dokonywać co najmniej na trzech poziomach: środowiska, branży i grupy strategicznej.
           Analizę środowiska firmy należy rozpocząć od identyfikacji otoczenia dalszego i bliższego. Otoczenie dalsze to takie zmiany, które wpływają na działanie firmy, ale na które firma nie ma wpływu np. zmiany polityczne, regulacje prawne. Otoczenie bliższe to z kolei zmiany, które mają wpływ na firmę, na które firma może mieć również wpływ, tzn. może je zmieniać i kształtować np.: odbiorcy, konkurenci, dostawcy lub lokalna społeczność. W otoczeniu tym toczy się walka konkurencyjna.
           Ostatnim etapem przy analizie środowiska jest analiza szans i zagrożeń, czyli ocena trendów i możliwych zdarzeń w wyróżnionych segmentach w kategoriach szans i zagrożeń, jakie potencjalnie tworzą. Efektem analizy szans i zagrożeń jest zbudowanie diagnozy i prognozy relacji między firmą a jej środowiskiem, taki sposób, aby uniknąć zagrożeń i skorzystać z szans.
           Kolejnym krokiem w analizie strategicznej jest analiza konkurencji w branży. Najbardziej standardowym modelem tej analizy jest tzw. model pięciu sił opracowany przez Portera. Te pięć podstawowych sił to: bariery wejścia, dostawcy, odbiorcy, substytuty, rywalizacja między konkurentami.
Intensywność rywalizacji w ramach branży kształtują następujące zmienne: tempo wzrostu branży, stopień zróżnicowania produktów (możliwość zbudowania marki), koszty stałe, liczba i zróżnicowanie konkurentów.
Z punktu widzenia firmy nowo wchodzącej do branży, jak i konkurentów budujących swoją strategię znacznie bardziej istotnym otoczeniem może być konkretna grupa strategiczna niż cała branża. Grupą strategiczną jest zbiór firm stosujących podobne strategie działania. Analizy grupy strategicznej dokonuje się, dla określenia tych zmiennych, które mają decydujący wpływ na powstawanie barier mobilności, a także dla określenia grup dominujących, ważnych i marginalnych w sektorze. Analizy grupy strategicznej dokonuje się również dla sprecyzowania możliwości przesunięć strategicznych firmy w ramach sektora. Firma może wzmocnić pozycję własnej grupy strategicznej, przesunąć się do lepszej grupy strategicznej lub opuścić grupę strategiczną i stworzyć nową grupę.
           Uzupełnieniem strategicznej diagnozy otoczenia firmy powinna być strategiczna diagnoza organizacji. Celem strategicznej diagnozy organizacji jest zrozumienie jej potencjału konkurencyjnego teraz i w przyszłości. Tworzywem dla tego potencjału są zasoby i umiejętności, które w porównaniu z konkurencją będą stanowiły o siłach i słabościach firmy na rynku. Analizy organizacji dla małej firmy można dokonać za pomocą analizy SWOT. Jest to model prosty i daje dobry obraz sytuacji organizacji. Analiza SWOT polega na określeniu słabych i silnych stron firmy tzw. otoczenia wewnętrznego oraz zewnętrznych szans i zagrożeń.
Silnymi stronami firmy są przede wszystkim jej unikalne zasoby, umiejętności lub inne aspekty odróżniające ją w pozytywny sposób od konkurentów. Silna strona firmy to specyficzna przewaga, na której można budować strategię, np. lokalizacja, dostęp do tanich źródeł finansowania, patenty, własna technologia, lojalni pracownicy.
           Słabymi stronami firmy są wszystkie aspekty jej funkcjonowania, które ograniczają sprawność firmy lub blokują jej rozwój, np. zadłużenie, przestarzała technologia, słaby marketing.
           Po przeprowadzaniu strategicznej analizy otoczenia firmy i organizacji firmy, można pomyśleć o zbudowaniu skutecznej strategii rozwojowej firmy. Istotą skutecznej strategii firmy jest, po pierwsze – wyraźne określenie tożsamości firmy, a po drugie – firma powinna w otoczeniu odróżniać się od konkurencji. Strategia firmy składa się z pięciu zasadniczych elementów: misja firmy, domena firmy, przewaga strategiczna, cele strategiczne oraz funkcjonalne prognozy działania. Wszystkie te elementy zostały szczegółowo opisane w niniejszej publikacji.
           Celem publikacji jest analiza warunków działania małych i średnich przedsiębiorstw na przykładzie firmy „X”. Do realizacji celu wykorzystano szereg najnowszych pozycji literatury, prasy, a także informacje pozyskane z badanej firmy.
           Cała publikacja składa się z czterech rozdziałów, wstępu, zakończenia oraz wykazu literatury wykorzystywanej przy pisaniu niniejszej pracy.
           W rozdziale pierwszym przedstawiono uwarunkowania gospodarcze i prawne działania sektora MSP. Opisano tutaj przemiany gospodarcze w Polsce w ostatnim dwudziestoleciu, przedstawiono wielkość i strukturę sektora MSP oraz politykę państwa wobec małych i średnich przedsiębiorstw.
           Rozdział drugi prezentuje rozwój przedsiębiorstwa „X”. Przedstawiono tutaj powstanie przedsiębiorstwa, wyposażenie w czynniki produkcji oraz oferowane produkty i usługi.
           W rozdziale trzecim przedstawiono analizę ekonomiczno – finansową przedsiębiorstwa "X”. Zaprezentowano tutaj koszty, wyniki finansowe oraz sposoby finansowania inwestycji.
           Ostatni rozdział ukazuje przedsiębiorstwo „X” na rynku. Przedstawiona została tutaj charakterystyka rynku usług budowlanych w powiecie choszczeńskim oraz miejsce „X” na rynku usług. W końcowej części dokonano próby prezentacji perspektyw rozwoju przedsiębiorstwa.
           W zakończeniu przedstawiono podsumowanie i wnioski wypływające ze stopnia rozwiązania tematu.

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Spis treści

WSTĘP

ROZDZIAŁ  I.
UWARUNKOWANIA GOSPODARCZE I PRAWNE DZIAŁANIA SEKTORA MSP
1.1. Przemiany gospodarcze w Polsce w ostatnim dwudziestoleciu
1.2. Wielkość i struktura sektora MSP
1.3. Polityka państwa wobec małych i średnich przedsiębiorstw

ROZDZIAŁ  II.
ROZWÓJ PRZEDSIĘBIORSTWA „X”
2.1. Powstanie przedsiębiorstwa
2.2. Wyposażenie w czynniki produkcji
2.3. Oferowane produkty i usługi

ROZDZIAŁ  III.
ANALIZA EKONOMICZNO – FINANSOWA
3.1. Koszty
3.2. Wyniki finansowe
3.3. Finansowanie inwestycji

ROZDZIAŁ  IV.
PRZEDSIĘBIORSTWO „X” NA RYNKU
4.1. Rynek usług budowlanych w regionie działania badanej firmy
4.2. Miejsce firmy „X” na rynku usług
4.3. Perspektywy rozwoju przedsiębiorstwa (ograniczenie aktywności, bodźce)

ZAKOŃCZENIE

SPIS RYSUNKÓW, TABEL I WYKRESÓW

LITERATURA


Oprogramowanie sklepu: Sklepna5.pl
Ta strona używa plików cookies. Aby dowiedzieć się więcej na temat cookies, w jaki sposób z nich korzystamy oraz jak je wyłączyć, kliknij [polityka cookies]. Aby ta informacja nie pojawiała się więcej kliknij [zgadzam się].