POLECAMY

Pozycja konkurencyjna MSP po wejściu Polski do Unii Europejskiej

Producent:MK EBOOKI
Magazyn:jest
Kategoria:03. MSP [10]

Cena: 46.00 PLN




Pozostałe zdjęcia:

 
 

Nowość

Towar polecany

Zobacz dodatkowy opis
Dodaj do listy życzeń

Tytuł:  Pozycja konkurencyjna MSP po wejściu Polski do Unii Europejskiej

Liczba stron:  112, 

Cena:  46,00 zł, 

Kategoria:  MSP, 

Wysyłka:  gratis (poczta elektroniczna),
Autor:  Marek Kaniewski,
Data wydania:  20.04.2011,
Język publikacji:  polski,
Wydawca:  MKpublikacje.pl,
Format:  publikacja w formacie pliku PDF, do czytania na ekranie monitora za pomocą darmowego oprogramowania Adobe Reader, tekst można również kopiować do dowolnego edytora tekstu, np. Worda.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Opis

            O konkurencyjności gospodarki polskiej w najbliższych latach zdecyduje zdolność do szybkiego wprowadzania nowoczesnych rozwiązań technologicznych, technicznych, menedżerskich i organizacyjnych oraz przekształcania ich w sukces komercyjny. Konieczne jest więc podjęcie działań, których celem będzie tworzenie odpowiednich warunków do rozwoju tej zdolności. Oczekiwane działania obejmują zarówno tworzenie warunków prawnych jak i organizacyjnych, a także przygotowanie zasobów ludzkich o odpowiednim potencjale innowacyjnym. Działania takie należy podjąć zarówno na poziomie krajowym jak i regionalnym. O konkurencyjności wielu regionów i rozwoju przedsiębiorczości zdecyduje w przyszłości to, jakie miejsce w strategiach regionalnych zajmie innowacyjność. Powinny w nich występować instrumenty, które wpłyną na poprawę poziomu innowacyjnego regionu i zwiększą jego konkurencyjność. Należy jednak zwrócić uwagę na to, aby stosowane instrumenty były dobierane stosownie do możliwości, potrzeb i poziomu innowacyjnego określonych jednostek organizacyjnych funkcjonujących w określonym obszarze. 
            Przedsiębiorczość, choć tak ważna dla egzystencji i rozwoju firmy, nie jest ani doceniana w praktyce, ani właściwie rozumiana. Najprościej interpretuje się ją jako umiejętność robienia rzeczy nowych lub starych w nowy sposób. Precyzyjniej, można ją określić jako umiejętność dostrzegania i wykorzystania nowych możliwości na różnych polach działania przedsiębiorstwa (produkcja, marketing, świadczenie usług itp.), które dają szansę osiągnięcia większych korzyści niż ono dotychczas uzyskiwało, naturalnie przy poprawnie skalkulowanym poziomie ryzyka.
            A zatem przedsiębiorczość zasadza się na mądrości działania; wiąże się z wiedzą, odwagą i umiejętnością przekształcania pomysłów na dochodowe przedsięwzięcia. O jej znaczeniu i sukcesie przesądza tworzenie innowacji oraz doskonalenie wyrobów i ich rynkowe wykorzystanie. Potrzebny więc jest dobry interaktywny marketing i nowe lub udoskonalone wyroby wprowadzane po to, by lepiej zaspokoić potrzeby klientów i pokonać konkurencję przewagą wartości.
            Małe i średnie przedsiębiorstwa zwracają znaczną uwagę na inwestycje. Co do zasady rośnie świadomość inwestycyjna MSP, widzą potrzebę ponoszenia takich wydatków. Taka postawa służy rozwojowi tego sektora.
            Na podkreślenie zasługuje również bardzo słaba pozycja niewielkich podmiotów w zakresie prowadzonych działań innowacyjnych. Ten fakt ma duże znaczenie, gdyż innowacje są uznawane za podstawowy warunek utrzymania i wzmocnienia pozycji przedsiębiorstwa na rynku. Wzrost innowacyjności przedsiębiorstwa nie jest wynikiem przypadkowych działań, ale efektem celowej strategii innowacyjnej. Innowacje w przedsiębiorstwie mogą oznaczać nowe wyroby (innowacje produktowe), nowe metody produkcji (innowacje procesowe), nowe metody organizacyjne (innowacje organizacyjne). Wówczas przedsiębiorstwo cechuje się oryginalnością, wyróżnia się wśród konkurentów, faktycznie się rozwija. Takich przedsiębiorstw wśród MSP było niewiele.
            Innowacje są dzisiaj w każdej firmie sprawą kluczową. Innowacyjność jest bowiem zasadniczym warunkiem wzrostu atrakcyjności towarów i usług, który pociąga za sobą rozwój rynku i eksportu, co w konsekwencji decyduje o pozycji firmy w otoczeniu. Dzisiaj innowacje wprowadzają wszystkie firmy: zarówno renomowane, o utrwalonej pozycji na rynku, jak i nowe – dopiero wchodzące na rynki zbytu. Niektóre firmy japońskie i koreańskie prowadzą kompleksowe działania innowacyjne, zwane profilowaniem strategicznych okazji, co polega na powoływaniu zespołów złożonych z najbardziej pomysłowych ludzi, którzy w wyniku rzeczowo zorganizowanych badań poszukują możliwych zmian oraz wprowadzenia nowych rozwiązań we wszystkich dziedzinach działalności, wzmacniających konkurencyjną pozycję firmy.
            Wyzwalanie innowacyjności i podwyższanie jakości należy uznać za najważniejsze zadanie przyszłości, spoczywające oczywiście na menedżerach.
            Należy ponadto pokreślić, że istotą w rozwoju przedsiębiorczości, jak i całej gospodarki, oprócz innowacyjności jest kreatywność Polaków. Przykładem jest absorbcja nowych technologii informacyjno-telekomunikacyjnych w Polsce, która odbywa się praktycznie równolegle do postępu światowego. Jest to zdolność intelektualna, wynikająca z "młodości" kraju, ambicji oraz pozbywania się kompleksów, a także ze swoistej elastyczności umysłowej, nastawionej kreatywnie (co może być specyficzną spuścizną ustroju poprzedniego) w poszukiwaniu sukcesów. Oczywiście nie we wszystkich dziedzinach może to być takie szybkie i łatwe. Koncerny i firmy zagraniczne mocno podkreślają te wspomniane zalety Polaków oraz ich efektywność w dobrze zorganizowanych i zarządzanych systemach. Znane są osiągnięcia krajowych innowatorów i wynalazców na międzynarodowych i prestiżowych wystawach lub targach. Brakuje jednak kompleksowych i szerokich systemów promujących i wspomagających innowacje stosowane, ułatwiających ich wdrożenia oraz komercjalizację. Takie systemy są tworzone w krajach rozwiniętych, ponieważ są traktowane jako inwestycje strategiczne o względnie szybkim okresie zwrotu, oddziaływujące pozytywnie na problemy społeczne (wzrost zatrudnienia, zmniejszenie przestępczości, poprawa zdrowotności, obniżka zanieczyszczenia środowiska, itd.).

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Spis treści

WSTĘP

ROZDZIAŁ  I.
KONKURENCJA I KONKURENCYJNOŚĆ
1. Znaczenie konkurencyjności w gospodarce
2. Rola państwa w regulacji konkurencji
3. Charakterystyka konkurencyjności – pozycja konkurencyjna,
    zdolność do konkurowania, postęp technologiczny, czynniki decydujące
    o konkurencyjności MSP i budujące pozycję konkurencyjną na rynku
4. Konkurencyjność i jej wpływ na pozom życia
5. Konkurencyjność MSP w Polsce w okresie transformacji oraz po wejściu Polski do UE

ROZDZIAŁ  II.
INNOWACJE A ROZWÓJ MSP
1. Związek innowacji z przedsiębiorczością
2. Znaczenie i rodzaje innowacji
3. Wpływ otoczenia na innowacyjność przedsiębiorstw
4. Budowanie innowacyjnego otoczenia firm
5. Charakterystyka polityki innowacyjnej w Polsce wobec MSP

ROZDZIAŁ  III.
MAŁE I ŚREDNIE PRZEDSIĘBIORSTWA I ICH ZNACZENIE W POLSCE I KRAJACH UE
1. Definicja i charakterystyka MSP
2. Udział i rola MSP w gospodarce
3. Główne założenia strategiczne MSP po wejściu do UE
4. Znaczenie MSP

ROZDZIAŁ  IV.
POLITYKA WSPIERANIA ORAZ BARIERY ROZWOJU MSP W POLSCE
1. Wdrożenie Programów Operacyjnych w ramach nowej perspektywy finansowej 2007-2013
2. Polityka rządu wobec MSP
3. Programy rządowe dotyczące MSP, programy pomocowe i sposoby wsparcia MSP
    3.1. W okresie transformacji
    3.2. Po wejściu Polski do UE
4. Bariery rozwoju MSP w Polsce

PODSUMOWANIE

BIBLIOGRAFIA


Oprogramowanie sklepu: Sklepna5.pl
Ta strona używa plików cookies. Aby dowiedzieć się więcej na temat cookies, w jaki sposób z nich korzystamy oraz jak je wyłączyć, kliknij [polityka cookies]. Aby ta informacja nie pojawiała się więcej kliknij [zgadzam się].