Rynek a funkcjonowanie przedsiębiorstwa
Nowość
Towar polecany
Liczba stron: 35,
Cena: 16,00 zł,
Kategoria: Pozostałe,
Wysyłka: gratis (poczta elektroniczna),
Język publikacji: polski,
Literatura: tak
Przypisy: tak
Format: publikacja w formacie pliku PDF, do czytania na ekranie monitora za pomocą darmowego oprogramowania Adobe Reader, tekst można również kopiować do dowolnego edytora tekstu, np. Worda.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Opis
Istnieje bardzo wiele definicji rynku. Według jednej z najbardziej znanych rynek to proces, za pomocą którego kupujący i sprzedający określają, co chcą sprzedać lub kupić i na jakich warunkach. Rynek można zdefiniować również jako miejsce spotkań sprzedawców i nabywców, gdzie oferuje się towary i usługi, które w wyniku transakcji kupna – sprzedaży zmieniają swoich właścicieli.
Rynek należy traktować jako układ elementów sprzężonych, którymi są podaż, popyt i cena. Sieć sprzężeń między tymi elementami jest taka, że wartość żadnego z tych elementów nie może powstawać w oderwaniu od dwu pozostałych i poza rynkiem. Wszelka ingerencja zewnętrzna w układ rynkowy (np. za pomocą ceny dekretowanej) prowadzi do rozerwania sprzężeń między elementami i do degeneracji rynku. W gospodarce rynkowej skuteczne oddziaływanie na rynek jest możliwe jedynie pośrednio: za pomocą działania na otoczenie (na wejścia) przez stosowanie narzędzi ekonomicznych ,,wyrosłych” w środowisku rynkowym.
Szczególnie ważną cechą gospodarki rynkowej jest swoboda ekonomicznego działania uczestników rynku, ich prawo wyboru produktów i usług według posiadanego dochodu i obowiązujących cen oraz zdolność do przyswajania i wymiany produktu w jego formie towarowej i pieniężnej. Tak więc przedstawiciele podaży – producenci i sprzedawcy – muszą być właścicielami lub posiadaczami oferowanych towarów, uprawnionymi do zawierania transakcji. Dopiero na tej podstawie uzyskują możliwość swobodnego nimi dysponowania. To samo dotyczy nabywców i ich możliwości wydatkowania pieniędzy, za które kupują towary i usługi. Wynika z tego bardzo ważna, jeśli nie najważniejsza, przesłanka funkcjonowania rynku: prawo do nieograniczonego wyboru kontrahenta oraz prowadzenia transakcji kupna-sprzedaży.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Spis treści
ROZDZIAŁ I.
RYNEK, A FUNKCJONOWANIE PRZEDSIĘBIORSTWA
1.1. Gospodarka rynkowa – cechy
1.2. Przedsiębiorstwo w gospodarce rynkowej
1.3. Monopol administracyjny, a urynkowienie gospodarki
LITERATURA