Koncesja jako forma reglamentacji działalności gospodarczej

Producent:MK EBOOKI
Magazyn:jest
Kategoria:07. POZOSTAŁE [10]

Cena: 32.00 PLN




Pozostałe zdjęcia:

 
 

Nowość

Towar polecany

Zobacz dodatkowy opis
Dodaj do listy życzeń

Tytuł:  Koncesja jako forma reglamentacji działalności gospodarczej

Liczba stron:  49, 

Cena:  32,00 zł, 

Kategoria:  Pozostałe, 

Wysyłka:  gratis (poczta elektroniczna),
Język publikacji:  polski,
Literatura:  tak
Przypisy:  tak
Format:  publikacja w formacie pliku PDF, do czytania na ekranie monitora za pomocą darmowego oprogramowania Adobe Reader, tekst można również kopiować do dowolnego edytora tekstu, np. Worda.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Opis

              Koncesja jest formą reglamentacji działalności gospodarczej przez państwo. Wyraża również akt zgody władzy publicznej na podjęcie i prowadzenie działalności gospodarczej przez dany podmiot. Ma, więc także cechy pozwolenia, lecz jednocześnie różni się od zezwolenia tym, że jest udzielana w pewnym tylko zakresie działalności gospodarczej oraz z odrębnych powodów i dla szczególnych celów, co uzasadnia także zastosowanie specjalnego trybu postępowania przy udzielaniu koncesji.
              Państwo od dawna reglamentuje podejmowanie i prowadzenie działalności gospodarczej. Czyni to z różnych powodów i w różnych formach, korzystając zarówno ze swego władztwa, jak i z uprawnień właścicielskich. W niektórych sferach życia gospodarczego państwo zagwarantowało sobie prawną wyłączność, czyli monopol. Oznaczało to zamknięcie możliwości do swobodnego (tzn. bez zgody państwa) podejmowania działalności gospodarczej w tych obszarach. Państwo nie zawsze było jednak w stanie zapewnić wykonywanie monopolu prawnego przy pomocy własnych sił i środków organizacyjnych (służb publicznych). Chcąc utrzymać jednak monopol państwo poczęło organizować jego wykonywanie. W tym celu państwo tworzyło własne służby i przedsiębiorstwa, jak i posługiwało się istniejącymi już podmiotami gospodarczymi ze sfery prywatnej. Nie rezygnując z monopolu państwo cedowało na rzecz podmiotu niepaństwowego prawo wykonywania działalności gospodarczej zastrzeżonej dla państwa, wyposażając jednocześnie ten podmiot w niektóre atrybuty władztwa administracyjnego z tym związanego oraz w pewne przywileje. W zamian za to państwo zapewniało sobie dogodną formę realizacji swych zadań, odnosząc przy tym korzyści finansowe o charakterze publicznym i prywatnym. Państwo miało możliwość swobodnego wyboru i oceny podmiotu, na rzecz, którego odstępowało - zwykle na czas określony - prawo wykonywania działalności objętej monopolem prawnym państwa. Zapewniało sobie również prawo kontroli wykonywania tej działalności oraz prawo cofnięcia przyznanego uprawnienia. Dla tego rodzaju reglamentacji działalności gospodarczej przez państwo przyjęła się nazwa koncesji.
              Koncesja może dotyczyć tylko takiej działalności gospodarczej, która jest prawnie zastrzeżona dla państwa lub gminy. Nie przeczy to możliwości, aby w ramach koncesjonowa-nia sprawdzać również, czy ubiegający się o koncesję wypełnia także inne warunki niezbędne dla podjęcia i prowadzenia działalności. Koncesji udziela się przecież w interesie publicznym. Należałoby zatem przyjąć, że w sferze rezygnacji państwa ze swego monopolu nie powinno udzielać się zezwoleń, lecz koncesji.
              Forma prawna aktu wyrażającego zgodę na odstąpienie od monopolu państwowego jest przesądzona na rzecz aktu administracyjnego. Jest to forma najlepiej oddająca istotę rezygnacji państwa z prowadzenia zastrzeżonej dla niego działalności na rzecz innego podmiotu i to na jego wniosek, lecz na warunkach ustalonych jednostronnie przez państwo. Są to okoliczności nie występujące w umowach, z wyjątkiem umów administracyjnych, dlatego też forma decyzji administracyjnej jest najbardziej właściwa dla udzielania koncesji.
Konsekwentnie należałoby przyjąć, że nie jest celowym udzielenie koncesji na rzecz państwowych podmiotów gospodarczych. Nie jest to bowiem rezygnacja z monopolu państwowego, lecz organizacyjny sposób wskazania państwowej jednostki gospodarczej jako wykonawcy tego monopolu. Zastrzeżenie to nie jest na ogół podnoszone w literaturze, a co więcej uważa się, że koncesje mogą i powinny być przyznawane „na równych zasadach wszystkim typom podmiotów gospodarczych". Udzielanie koncesji państwowym podmiotom gospodarczym może więc jedynie manifestować zasadę równości podmiotów gospodarczych wobec prawa i osłabiać przez to krytykę podejmowania działalności gospodarczej przez państwo. Ponadto, państwowe jednostki gospodarcze występują w roli podmiotów o odrębnej od Skarbu Państwa osobowości prawnej i samodzielności gospodarczo-finansowej.
              Tak wiec koncesja jest aktem o charakterze konstytutywnym. Nadaje ona koncesjonariuszowi określone prawa, skuteczne zarówno wobec organu koncesyjnego, jak i wobec osób trzecich. Są to prawa podlegające ochronie, zarówno przed działaniami organu koncesyjnego, jak i wobec osób trzecich. Określa też obowiązki koncesjonariusza.
              W koncesji ustala się warunki wykonywania prawa, które uzyskuje koncesjonariusz. Nie są to warunki, które powszechnie określa prawo, chociaż nie mogą to być również warunki dotyczące lub zmuszające do działania bezprawnego. Nie można pozbawić organu koncesyjnego prawa do ustalania, indywidualizowania i konkretyzowania tych warunków, zwłaszcza że koncesja nie jest aktem oznaczającym stałą rezygnację państwa w wykonywaniu monopolu. Udzielanie koncesji może być związane z przeświadczeniem, że koncesjonariusz będzie wykonywał działalność w sposób, który organ koncesyjny uznaje za właściwy, a często wręcz za jedyny.

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Spis treści

WSTĘP

ROZDZIAŁ  I.
PRZEDSIĘBIORCA A DZIAŁALNOŚĆ GOSPODARCZA
1.1. Pojęcie przedsiębiorcy
1.2. Cechy charakterystyczne działalności gospodarczej
1.3. Rodzaje działalności gospodarczej

ROZDZIAŁ  II.
KONCESJA JAKO PRZESŁANKA DZIAŁALNOŚCI GOSPODARCZEJ
2.1. Ewidencjonowana działalność gospodarcza
2.2. Regulowana działalność gospodarcza
2.3. Działalność objęta zezwoleniem

ROZDZIAŁ  III.
PROMESA KONCESJI
3.1. Promesa koncesji – przyznanie i odmowa przyznania promesy koncesji
3.2. Zawieszenie działalności gospodarczej

ZAKOŃCZENIE

BIBLIOGRAFIA


Oprogramowanie sklepu: Sklepna5.pl
Ta strona używa plików cookies. Aby dowiedzieć się więcej na temat cookies, w jaki sposób z nich korzystamy oraz jak je wyłączyć, kliknij [polityka cookies]. Aby ta informacja nie pojawiała się więcej kliknij [zgadzam się].