POLECAMY

Kontrola w administracji na przykładzie organizacji

Producent:MK EBOOKI
Magazyn:jest
Kategoria:02. ZARZĄDZANIE [10]

Cena: 49.00 PLN




Pozostałe zdjęcia:

 
 

Nowość

Towar polecany

Zobacz dodatkowy opis
Dodaj do listy życzeń

 Tytuł:  Kontrola w administracji na przykładzie organizacji, 

Liczba stron:  125, 

Cena:  49,00 zł, 

Kategoria:  Zarządzanie, 

Wysyłka:  gratis (poczta elektroniczna),
Język publikacji:  polski,
Literatura:  tak
Przypisy:  tak
Format:  publikacja w formacie pliku PDF, do czytania na ekranie monitora za pomocą darmowego oprogramowania Adobe Reader, tekst można również kopiować do dowolnego edytora tekstu, np. Worda.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Opis

           Zjawisko kontroli występuje w każdym rozsądnie zorganizowanym działaniu zarówno jednostki ludzkiej, jak większych zbiorowości, do których w szczególności należy społeczeństwo i państwo. W codziennych zachowaniach nie zdajemy sobie zazwyczaj sprawy jak często dokonujemy czynności kontrolnych w zakresie np. stanu naszych finansów czy sprawności samochodu. Zatem kontrola – a w szczególności jej rezultaty – kształtują naszą strategię postępowania, przy czym można zaryzykować twierdzenie, iż osiągnięte w kontroli rezultaty w znacznym stopniu przesądzają o wielu podstawowych decyzjach podejmowanych przez jednostki czy grupy społeczne, np. rodziny, w bliższej lub dalszej perspektywie czasowej.
           Sprawa podobnie przedstawia się w nowoczesnym państwie, gdzie ustanawia się wyspecjalizowane organy kontroli zajmujące się np. wykonaniem budżetu państwowego i samorządowego, sprawami drogowymi, budowlanymi czy podatkowymi. W sumie całość organów kontroli funkcjonujących w każdym państwie składa się na pojęcie systemu organów kontroli publicznej działających w celu urzeczywistnienia podstawowego zadania, jakim jest dokonanie ustaleń i ocen w zakresie realizacji zadań w konkretnych dziedzinach. Państwo, spełniając funkcję kontroli, ustanawia w tym celu wyspecjalizowane organy, np. Najwyższą Izbę Kontroli (NIK), Regionalne Izby Obrachunkowe (RIO) czy Urzędy Kontroli Skarbowej (UKS). Instytucje te działają w określonym trybie, będąc wyposażone w odpowiednie uprawnienia, posiadając stosowne pełnomocnictwa wynikające z ich usytuowania w strukturze szeroko pojętego aparatu państwowego. Rezultaty działalności tych organów, które nazwać można wynikami kontroli, przekazywane są odpowiednim organom państwowym i samorządowym, jak również dostarczane podmiotowi kontrolowanemu.
           Tak pomyślany system organów kontroli składa się na podstawowy podział występujący w każdym państwie i obejmujący: a) kontrolę publiczną, w skład której wchodzi: kontrola państwowa oraz kontrola sprawowana przez organy samorządu terytorialnego i b) kontrolę społeczną. Klasyfikacja ta jest uzależniona od podmiotu wykonującego czynności kontrolne. Jeśli jest to organ państwowy lub samorządowy, mówimy o kontroli państwowej lub samorządowej, a w sumie mówimy o kontroli publicznej. Natomiast jeśli kontrola jest prowadzona przez organizacje nie będące organami państwowymi, np. przez związki zawodowe, partie polityczne czy zrzeszenia, mówimy o kontroli społecznej. Zatem pojęcie systemu organów kontroli publicznej bez wątpliwości obejmuje sferę kontroli państwowej, chociaż tutaj zdawać należy sobie sprawę z dwóch co najmniej płaszczyzn rozumowania. Po pierwsze, kontroli w znaczeniu funkcjonalnym i po drugie, kontroli w znaczeniu instytucjonalnym. Pojęcie kontroli w znaczeniu funkcjonalnym oznacza, iż każdy organ państwowy dokonuje na bieżąco czynności kontrolnych podejmując stosowne do tego decyzje, np. kierownik urzędu na co dzień kontroluje praktyczne wykonanie zadań, nie odwołując się do ustaleń jakiegoś wyspecjalizowanego organu kontroli. Pojęcie kontroli w znaczeniu instytucjonalnym oznacza tę drugą sytuację, gdzie czynności przeprowadza wyspecjalizowany organ kontroli. Oczywiście w praktyce zawsze występują obydwie postacie kontroli i jest to sytuacja prawidłowa, przy czym kontrola funkcjonalna posiada charakter codziennej niemalże rutynowej działalności, podczas gdy kontrola instytucjonalna pojawia się raczej wyjątkowo i działa w formalnie określonych granicach i trybie.
           Drugim znaczeniem jest pojęcie kontroli społecznej wykonywanej przez tzw. czynnik społeczny. Podstawą tej kontroli jest aktywność każdego obywatela załatwiającego swe bieżące sprawy, np. czyniącego zakupy, obserwującego zaopatrzenie w energię, wodę, stopień czystości, porządku czy bezpieczeństwa. Rezultatem tej kontroli jest kształtowanie się tzw. opinii publicznej, posiadającej decydujący wpływ na wyniki wyborcze. Kontrola społeczna wykonywana w sposób bardziej lub mniej świadomy przez każdego obywatela daje rezultaty w postaci niekiedy dość silnych emocji leżących u podstaw oceny rezultatów działalności państwa. W tym sensie aktywność społeczna oparta na takiej postawie każdego obywatela, okazuje się najszerszym pojęciem kontroli występującym w każdym państwie. Zaryzykować można twierdzenie, iż od rezultatów tak właśnie pomyślanej kontroli społecznej zależą w demokratycznym państwie wyniki wyborów.
Na drugim dopiero planie w kontroli społecznej umieścić należy organizacje społeczne zajmujące się prowadzeniem szeroko pojętej kontroli. W szczególności wymienić należy związki zawodowe, partie polityczne, stowarzyszenia czy zrzeszenia. Nie ulega wątpliwości, iż organizacje te pogłębiają aktywną postawę kontrolną, często upatrując w tym podstawowy sens swego istnienia. Jest to sytuacja prawidłowa i w państwie demokratycznym zazwyczaj stanowi podbudowę inspirującą kierunki działalności organów kontroli państwowej.

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Spis treści

WSTĘP

ROZDZIAŁ  I.
KONTROLOWANIE JAKO JEDNA Z PODSTAWOWYCH FUNKCJI ZARZĄDZANIA
1.1. Pojęcie i istota zarządzania
1.2. Planowanie – układ zadań i prac
1.3. Organizowanie
1.4. Kierowanie
1.5. Kontrolowanie

ROZDZIAŁ  II.
PRZEDMIOT I CECHY KONTROLI
2.1. Pojęcie kontroli. Kontrola a nadzór
2.2. Rodzaje i kryteria kontroli
2.3. Problematyka jakości kontroli – cechy i wyznaczniki dobrej kontroli
2.4. Kontrola administracji publicznej – zakres i główne problemy tej kontroli
2.5. System kontroli administracji

ROZDZIAŁ  III.
KONTROLA ZEWNĘTRZNA NAD ADMINISTRACJĄ
3.1. Kontrola parlamentarna
3.2. Kontrola Trybunału Stanu i Trybunału Konstytucyjnego
3.3. Nadzór Rzecznika Praw Obywatelskich
3.4. Kontrola Najwyższej Izby Kontroli
3.5. Nadzór Sądowy
3.6. Kontrola Państwowej Inspekcji Pracy

ROZDZIAŁ  IV.
KONTROLA WEWNĄTRZADMINISTRACYJNA
4.1. Organizacja "X" – ogólna charakterystyka
4.2. Kontrola ogólnoadministracyjna
4.3. Nadzór specjalistyczny
4.4. Kontrola prokuratorska
4.5. Kontrola wewnętrzna
4.6. Kontrola w organizacji "X" – analiza ankiet

ZAKOŃCZENIE

BIBLIOGRAFIA

SPIS TABEL


Oprogramowanie sklepu: Sklepna5.pl
Ta strona używa plików cookies. Aby dowiedzieć się więcej na temat cookies, w jaki sposób z nich korzystamy oraz jak je wyłączyć, kliknij [polityka cookies]. Aby ta informacja nie pojawiała się więcej kliknij [zgadzam się].