Proces internacjonalizacji przedsiębiorstwa na przykładzie firmy

Producent:MK EBOOKI
Magazyn:jest
Kategoria:03. MSP [10]

Cena: 48.00 PLN




Pozostałe zdjęcia:

 
 

Nowość

Towar polecany

Zobacz dodatkowy opis
Dodaj do listy życzeń

Tytuł:  Proces internacjonalizacji przedsiębiorstwa na przykładzie firmy

Liczba stron:  118, 

Cena:  48,00 zł, 

Kategoria:  MSP, 

Wysyłka:  gratis (poczta elektroniczna),
Język publikacji:  polski,
Literatura:  tak
Przypisy:  tak
Format:  publikacja w formacie pliku PDF, do czytania na ekranie monitora za pomocą darmowego oprogramowania Adobe Reader, tekst można również kopiować do dowolnego edytora tekstu, np. Worda.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Opis

           Charakterystyczną cechą współczesnego rozwoju gospodarki światowej jest pogłębiający się proces jej internacjonalizacji. Oznacza to wzrost powiązań gospodarczych pomiędzy poszczególnymi krajami i ich regionalnymi ugrupowaniami oraz przedsiębiorstwami.
           Internacjonalizację należy rozpatrywać nie tylko statycznie, jako istniejące powiązania gospodarki i przedsiębiorstw z zagranicą, ale przede wszystkim dynamicznie, jako proces rozwoju, który cechuje przechodzenie do coraz wyższych jej form (stadiów). Z obserwacji wynika, że proces ten może mieć charakter sekwencyjny, jak również różne jego formy mogą być realizowane jednocześnie.
           Pierwszą i najprostszą formą internacjonalizacji jest eksport (import) bezpośredni, który występuje nawet wtedy, gdy przedsiębiorstwo realizuje najbardziej zaawansowaną formę internacjonalizacji, jaką jest założenie produkcyjnej spółki córki za granicą. W tej sytuacji eksportem może zajmować się zarówno przedsiębiorstwo macierzyste, jak i spółka córka. Nie wyklucza to jednoczesnego podejmowania form kooperacji bez udziału kapitału, czyli sprzedaży know-how w formie licencji i franchisingu.
           Dla procesów internacjonalizacji podstawowe znaczenie mają przepływy informacji (know-how). Przypuszcza się, że w przyszłości tworzenie informacji, ich przepływ i przetwarzanie do tego stopnia będą określać rozwój gospodarki, społeczeństwa i kultury, że nastąpi przejście od społeczeństwa przemysłowego do informatycznego. Już obecnie procesy informacyjne tworzą podstawę niezwykle dynamicznego rozwoju zagranicznych inwestycji bezpośrednich, których wartość jest nawet większa aniżeli handlu zagranicznego.
           W procesie tworzenia i transferu informacji, jako czynnika internacjonalizacji, decydująca rola przypada wielkim korporacjom międzynarodowym. Mają one możliwość prowadzenia badań, wymagających wielkich nakładów, w zakresie technologii oraz marketingu. To właśnie one spowodowały, że pojawiła się obecnie nowa, specyficzna forma internacjonalizacji, tj. globalizacja, którą można określić jako traktowanie świata jak jednego rynku. Objęła ona przede wszystkim produkcję i sprzedaż nowoczesnych dóbr o wysokim zaawansowaniu myśli naukowo-technicznej (przemysły elektroniczny, kosmiczny, samochodowy, chemiczny) i spowodowała, że internacjonalizacja w większym stopniu przejawia się obecnie poprzez międzynarodową produkcję i wewnątrzkoncernową wymianę aniżeli poprzez tradycyjny handel zagraniczny. Przewidywania dotyczące jej rozwoju zakładają, że będzie postępowała wraz z rozprzestrzenianiem się informacji. Zatem, przyszłe społeczeństwo będzie nie tylko informatyczne, ale przede wszystkim globalne (świat jako jedna wioska).
           Przyczyny obserwowanego przyspieszenia procesów internacjonalizacji, a zwłaszcza wystąpienia ich w wymiarze globalnym, są związane ze zmianami technologicznymi (rewolucją naukowo-techniczną), politycznymi i socjoekonomicznymi.
           Jeśli chodzi o pierwszy czynnik, to jego oddziaływanie na internacjonalizację należy łączyć przede wszystkim z motywowanymi względami konkurencji oligopolistycznej i niezwykle wysokimi nakładami na badania i rozwój. Wielkie korporacje, ponosząc te nakłady, dążą do możliwie szybkiej ich amortyzacji poprzez sprzedaż wykraczającą poza własny rynek, a nawet sąsiednich krajów. Wzrost rozmiarów sprzedaży przyczynia się także do osiągania korzyści przez zwiększenie skali produkcji. Czynnikiem dopingującym do sprzedaży na możliwie najbardziej rozległym rynku, aż do światowego włącznie, jest również występujące wskutek konkurencji skrócenie cyklu życia produktu.
           Celem publikacji jest zaprezentowanie procesu internacjonalizacji firmy, jej strategii oraz form wchodzenia na rynki zagraniczne.

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Spis treści

WSTĘP

ROZDZIAŁ  I.
TEORETYCZNE PODSTAWY INTERNACJONALIZACJI PRZEDSIĘBIORSTW
1.1. Internacjonalizacja przedsiębiorstw – informacje ogólne
1.2. Motywy internacjonalizacji
       1.2.1. Motywy rynkowe
       1.2.2. Motywy kosztowe
       1.2.3. Motywy zaopatrzeniowe
       1.2.4. Motywy polityczne
1.3. Strategiczne orientacje internacjonalizacji
       1.3.1. Strategia etnocentryczna
       1.3.2. Strategia policentryczna
       1.3.3. Strategia globalna
       1.3.4. Strategia dualna
1.4. Formy internacjonalizacji przedsiębiorstw
       1.4.1. Eksport pośredni i bezpośredni
       1.4.2. Handel tranzytowy
       1.4.3. Handel wymienny
       1.4.4. Import bezpośredni
       1.4.5. Sprzedaż licencji
       1.4.6. Franchising
       1.4.7. Leasing
       1.4.8. Kontrakt menedżerski
       1.4.9. Budowa zakładu pod klucz
       1.4.10. Zagraniczna filia handlowa

ROZDZIAŁ  II.
STRATEGIE I FORMY WCHODZENIA NA RYNKI MIĘDZYNARODOWE
2.1. Pojęcie i formułowanie strategii
       2.1.1. Pojęcie strategii
       2.1.2. Pojęcie strategii internacjonalizacji
       2.1.3. Budowa strategii internacjonalizacji
2.2. Analiza SWOT
       2.2.1. Czynniki wewnętrzne i zewnętrzne
       2.2.2. Analiza makro- i mikrootoczenia
2.3. Strategiczne orientacje przedsiębiorstwa na rynkach zagranicznych
       2.3.1. Paradygmat internacjonalizacji przedsiębiorstwa
       2.3.2. Wybory aktywności na rynkach zagranicznych
       2.3.3. Budowa struktur organizacyjnych
       2.3.4. Segmentacja rynków zagranicznych
       2.3.5. Wyznaczenie strategicznych ról przedsiębiorstw
2.4. Strategie ponadgraniczne
       2.4.1. Strategie eksportowe
       2.4.2. Strategia multilokalna
       2.4.3. Strategie globalne
       2.4.4. Strategie transnarodowe
2.5. Strategie współpracy
       2.5.1. Znaczenie i rodzaje strategii współpracy
       2.5.2. Strategie łączenia przedsiębiorstw
       2.5.3. Strategie współpracy partnerskiej
       2.5.4. Alianse elektroniczne – e-alianse
       2.5.5. Przedsiębiorstwa partnerskie

ROZDZIAŁ  III.
INTERNACJONALIZACJA PRZEDSIĘBIORSTWA "X"
3.1. Ogólna charakterystyka firmy "X"
       3.1.1. Forma prawna i jej zmiany
       3.1.2. Produkt
       3.1.3. Profil działalności
       3.1.4. Wejście na rynki zagraniczne
                 3.1.4.1. Wejście na rynek ukraiński
                 3.1.4.2. Wejście na rynek rumuński
3.2. Motywy internacjonalizacji
      3.2.1. Motywy rynkowe
      3.2.2. Motywy kosztowe
3.3. Strategie internacjonalizacji firmy "X"
       3.3.1. Misja firmy "X"
       3.3.2. Domena działania firmy "X"
       3.3.3. Przewaga strategiczna firmy "X"
       3.3.4. Cele strategiczne firmy "X"
       3.3.5. Funkcjnalne programy działania firmy "X"
       3.3.6. Strategie rozwoju firmy "X"
                  3.3.6.1. Strategia dywersyfikacji
                  3.3.6.2. Impulsy dywersyfikacji
                  3.3.6.3. Cele dywersyfikacji firmy "X"
       3.3.7. Analiza otoczenia firmy "X"
                  3.3.7.1. Analiza makrootoczenia
                                3.3.7.1.1. Otoczenie polityczno – prawne
                                3.3.7.1.2. Otoczenie ekonomiczne
                                3.3.7.1.3. Otoczenie technologiczne
                                3.3.7.1.4. Otoczenie społeczno – kulturowe
                  3.3.7.2. Analiza otoczenia konkurencyjnego
                                3.3.7.2.1. Groźba wejścia
                                3.3.7.2.2. Groźba pojawienia się nowych produktów i substytutów
                                3.3.7.2.3. Siła przetargowa nabywców
                                3.3.7.2.4. Siła przetargowa dostawców
                                3.3.7.2.5. Rywalizacja konkurentów wewnątrz sektora
                                3.3.7.2.6. System działań firmy "X"
       3.3.8. Analiza SWOT "X"
3.4. Źródła sukcesu firmy
       3.4.1. Czynniki sukcesu strategii firmy "X"
       3.4.2. Zarządzanie procesowe
       3.4.3. Zarządzanie przez jakość
       3.4.4. Internacjonalizacja jako podstawowy czynnik sukcesu firmy "X"

ZAKOŃCZENIE

SPIS RYSUNKÓW I TABEL

LITERATURA


Oprogramowanie sklepu: Sklepna5.pl
Ta strona używa plików cookies. Aby dowiedzieć się więcej na temat cookies, w jaki sposób z nich korzystamy oraz jak je wyłączyć, kliknij [polityka cookies]. Aby ta informacja nie pojawiała się więcej kliknij [zgadzam się].