Bariery innowacyjności małych i średnich przedsiębiorstw
Nowość
Towar polecany
Liczba stron: 123,
Cena: 46,00 zł,
Kategoria: MSP,
Wysyłka: gratis (poczta elektroniczna),
Język publikacji: polski,
Literatura: tak
Przypisy: tak
Format: publikacja w formacie pliku PDF, do czytania na ekranie monitora za pomocą darmowego oprogramowania Adobe Reader, tekst można również kopiować do dowolnego edytora tekstu, np. Worda.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Opis
Innowacje i zaawansowane technologie są dziś podstawą rozwoju zarówno największych gospodarek światowych, jak i poszczególnych dynamicznie rozwijających się przedsiębiorstw. Często kojarzą się one ze znacznymi nakładami kapitałowymi i wielkimi korporacjami, jednak w nowoczesnej gospodarce ogromną rolę w ich kreowaniu i rozpowszechnianiu odgrywają małe i średnie przedsiębiorstwa. Ich niewątpliwymi zaletami są dynamizm przedsiębiorczy, elastyczność oraz zaangażowanie w realizowane projekty innowacyjne.
Warto podkreślić, że wprowadzanie i wykorzystywanie przez małe przedsiębiorstwa nowoczesnych technologii wymaga nie tylko wiedzy technicznej. Duże wyzwania stają przed nimi w zakresie znajomości zagadnień ekonomicznych, prawnych, rynkowych i kompetencji z zakresu zarządzania. Ponadto, aby budować i utrzymywać swój potencjał innowacyjny, małe i średnie przedsiębiorstwa potrzebują odpowiedniego środowiska, w którym będą mogły pozyskiwać potrzebne im zasoby i informacje. Istotną rolę w budowie takiego środowiska odgrywają państwo oraz instytucje wsparcia.
Celem publikacji jest ukazanie barier innowacyjności wśród małych i średnich przedsiębiorstw w regionie województwa zachodniopomorskiego. Bariery takie, to przede wszystkim wysokie koszty, duże ryzyko niepowodzenia, brak wystarczających własnych środków finansowych, trudności z uzyskaniem zewnętrznego finansowania, niepewny popyt na innowacyjne produkty i usługi, istniejące prawo, regulacje, standardy, podatki, brak potrzeby innowacji ze względu na brak popytu na innowacyjne produkty i usługi, brak potrzeby innowacji ze względu na wcześniej wprowadzone innowacje, a także potencjalny rynek (na innowacyjne produkty) zdominowany przez istniejące przedsiębiorstwa, brak wykwalifikowanego personelu, brak informacji na temat rynku, brak możliwości zaangażowania pracowników w działalność innowacyjną (duże obciążenie bieżącą działalnością), wewnętrzne bariery organizacyjne (niechęć do zmian, struktura zarządzania itp.), trudności z dostępem do zewnętrznych usług, brak informacji na temat technologii, niewystarczający potencjał innowacyjny (np. B+R, wzornictwo itp.), słaba ochrona własności intelektualnej oraz niedostatecznie rozwinięta infrastruktura lub jej brak.
Do realizacji celu wykorzystano wiele najnowszych pozycji literatury, prasy, a także informacji pozyskanych w wyniku przeprowadzonej ankiety wśród małych i średnich przedsiębiorstw w województwie zachodniopomorskim.
Cała publikacja składa się z czterech rozdziałów, wstępu, zakończenia oraz wykazu literatury wykorzystywanej przy pisaniu niniejszej publikacji.
W rozdziale pierwszym przedstawiono małe i średnie przedsiębiorstwa i ich znaczenie w Polsce i krajach Unii Europejskiej. Omówiono tutaj definicje i charakterystykę MSP oraz udział i rolę MSP w gospodarce. W dalszej części przedstawiono główne założenia strategiczne MSP po wejściu do Unii Europejskiej oraz znaczenie MSP.
Rozdział drugi prezentuje politykę wspierania MSP w Polsce, bariery rozwoju oraz innowacje. Na początku przedstawiono wdrożenie Programów Operacyjnych w ramach nowej perspektywy finansowej 2007-2013, politykę rządu wobec MSP, programy rządowe dotyczące MSP, a także programy pomocowe i sposoby wsparcia MSP zarówno w okresie transformacji jak i po wejściu Polski do UE. W dalszej części scharakteryzowano bariery rozwoju MSP w Polsce, znaczenie i rodzaje innowacji, wpływ otoczenia na innowacyjność przedsiębiorstw, poruszono problematykę budowania innowacyjnego otoczenia firm, charakterystykę polityki innowacyjnej w Polsce wobec MSP oraz innowacyjność w województwie zachodniopomorskim.
W rozdziale trzecim przedstawiono badania ankietowe dotyczące innowacyjności małych i średnich przedsiębiorstw w regionie województwa zachodniopomorskiego. Omówiono tutaj problematykę wykorzystania technologii informacyjno-telekomunikacyjnych, oprogramowania wykorzystywanego przez MSP i dostęp do Internetu, rolę pracowników w procesie innowacyjnym oraz współpracę z instytucjami naukowymi, sferą B+R, oraz innymi MSP. Następnie zbadano deklarowaną innowacyjność MSP, samoocenę poziomu konkurencyjności i nowoczesności MSP, a także czynniki kształtujące innowacyjność firmy.
Bariery ograniczające wprowadzanie innowacji i inwestowanie w nowe technologie, to tematyka rozdziału czwartego niniejszej pracy.
W zakończeniu przedstawiono podsumowanie i wnioski wypływające ze stopnia rozwiązania tematu.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Spis treści
WSTĘP
ROZDZIAŁ I.
MAŁE I ŚREDNIE PRZEDSIĘBIORSTWA I ICH ZNACZENIE W POLSCE I KRAJACH UNII EUROPEJSKIEJ
1.1. Definicja i charakterystyka MSP
1.2. Udział i rola MSP w gospodarce
1.3. Główne założenia strategiczne MSP po wejściu do Unii Europejskiej
1.4. Znaczenie MSP
ROZDZIAŁ II.
POLITYKA WSPIERANIA MSP W POLSCE, BARIERY ROZWOJU ORAZ INNOWACJE
2.1. Wdrożenie Programów Operacyjnych w ramach nowej perspektywy finansowej 2007-2013
2.2. Polityka rządu wobec MSP
2.3. Programy rządowe dotyczące MSP, programy pomocowe i sposoby wsparcia MSP
2.3.1. W okresie transformacji
2.3.2. Po wejściu Polski do UE
2.4. Bariery rozwoju MSP w Polsce
2.5. Znaczenie i rodzaje innowacji
2.6. Wpływ otoczenia na innowacyjność przedsiębiorstw
2.7. Budowanie innowacyjnego otoczenia firm
2.8. Charakterystyka polityki innowacyjnej w Polsce wobec MSP
2.9. Innowacyjność w województwie zachodniopomorskim
ROZDZIAŁ III.
INNOWACYJNOŚĆ MAŁYCH I ŚREDNICH PRZEDSIĘBIORSTW W REGIONIE
WOJEWÓDZTWA ZACHODNIOPOMORSKIEGO – BADANIA ANKIETOWE
3.1. Wykorzystanie technologii informacyjno-telekomunikacyjnych
3.2. Oprogramowanie wykorzystywane przez MSP i dostęp do Internetu
3.3. Rola pracowników w procesie innowacyjnym
3.4. Współpraca z instytucjami naukowymi, sferą B+R, oraz innymi MSP
3.5. Deklarowana innowacyjność MSP
3.6. Samoocena poziomu konkurencyjności i nowoczesności MSP
3.7. Czynniki kształtujące innowacyjność firmy
ROZDZIAŁ IV.
BARIERY OGRANICZAJĄCE WPROWADZANIE INNOWACJI
I INWESTOWANIE W NOWE TECHNOLOGIE – PODSUMOWANIE
ZAKOŃCZENIE
SPIS RYSUNKÓW, TABEL I WYKRESÓW
LITERATURA