Sposób na zakładanie firmy na przykładzie przedsiębiorstwa
Nowość
Towar polecany
Tytuł: Sposób na zakładanie firmy na przykładzie przedsiębiorstwa,
Liczba stron: 112,
Cena: 47,00 zł,
Kategoria: Pozostałe,
Wysyłka: gratis (poczta elektroniczna),
Język publikacji: polski,
Literatura: tak
Przypisy: tak
Format: publikacja w formacie pliku PDF, do czytania na ekranie monitora za pomocą darmowego oprogramowania Adobe Reader, tekst można również kopiować do dowolnego edytora tekstu, np. Worda.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Opis
Procesy ekonomiczne zachodzące w każdym przedsiębiorstwie są warunkowane i determinowane posiadanym kapitałem, osiąganymi dochodami oraz wydatkami ponoszonymi na ich uzyskanie. Wszystkie decyzje zarządcze podejmowane w praktyce mają swe odzwierciedlenie w kategoriach finansowych, pieniężnych. Źródłem sukcesu firmy jest między innymi jakość zarządzania finansami. Kapitały na powstanie przedsiębiorstwa, finansowanie bieżącej działalności i planowane przedsięwzięcia rozwojowe można pozyskiwać z różnych źródeł.
Kapitał stosowany do sfinansowania majątku przedsiębiorstwa i jego rozwoju można generalnie podzielić na kapitał własny i obcy. Kryterium ich wyodrębnienia jest pozycja prawna dawcy kapitału. Innym kryterium podziału kapitału jest źródło pochodzenia w stosunku do przedsiębiorstwa. I w tym zakresie będziemy stosować określenia: kapitał wewnętrzny i zewnętrzny.
Sektor małych i średnich przedsiębiorstw charakteryzuje się wysokim stopniem urodzeń firm, ale i znaczną liczbą ich likwidacji oraz bankructw. Proces ten nie jest zjawiskiem iście nagannym, gdyż w świecie nauki funkcjonuje teza o kreatywnej destrukcji, według której kapitalizm nie mógłby istnieć bez ciągłego rodzenia się nowych firm powstających często na ruinach tych, które upadły. Przeciętne małe przedsiębiorstwo w Wielkiej Brytanii uznaje się za zdolne do trwałego istnienia, jeżeli przetrwa pierwszych pięć lat działalności. Badania wykazują, że około 85% brytyjskich przedsiębiorstw właśnie w tym okresie kończy swój żywot. Podobna sytuacja ma miejsce w Polsce, ocenia się iż na 10 założonych firm jedynie 2 pozostają w obrocie gospodarczym. Jest to też wynikiem, iż obok przemyślanych decyzji o zarejestrowaniu działalności gospodarczej na własny rachunek pojawiają się również przypadkowe. Najczęściej ci ostatni, decydujący się na własny biznes z pobudek czysto emocjonalnych obciążają statystykę MŚP w części likwidacja zakładów.
Rozwój sektora małych i średnich przedsiębiorstw w dużej mierze zależy, m.in. od wielkości kapitału pochodzącego z zasobów własnych przedsiębiorcy oraz od dostępu do zewnętrznych źródeł tj.: kredyty, pożyczki, venture capital, leasing, subwencje itd. W Polsce zdolność tego sektora, a zwłaszcza firm produkcyjnych, do finansowania rozwoju, zarówno ze źródeł wewnętrznych jak i zewnętrznych, jest nadal ograniczona.
Na kondycję małych i średnich firm i ich konkurencyjność ma wpływ wiele czynników i uwarunkowań makroekonomicznych oraz mikroekonomicznych. Należą do nich przede wszystkim: wielkość majątku jakim dysponuje przedsiębiorstwo, zdolność do wdrażania postępu technicznego i technologicznego, sprawność zarządzania posiadanymi zasobami, a także poziom wiedzy i kreatywność kadry, rzadkość i jakość oferowanych produktów i usług, ogólny poziom rentowności produkcji i system powiązań pomiędzy uczestnikami gry rynkowej.
Cel publikacji, to przedstawienie problematyki uruchomienia firmy. Główna hipoteza robocza przedstawiona w publikacji mówi, że uruchomienie własnej firmy napotyka na szereg istotnych trudności. Metody badawcze wykorzystane w niniejszym opracowaniu, to analiza i opis. Z kolei najważniejsze problemy badawcze, to: na czym polega działalność gospodarcza? Jaka jest dostępność do kapitału obcego? Na czym polega zgłoszenie działalności? Jakie są obowiązki podejmującego działalność gospodarczą? Część teoretyczna publikacji została napisana w oparciu o dostępną literaturę. Najważniejsze pozycje, to: „Struktura i koszt kapitału w przedsiębiorstwie” A. Dulińca, „Jak stworzyć własną firmę? Warunki podejmowania działalności gospodarczej w Polsce” M. Ilnickiego, „Podstawy nauki o przedsiębiorstwie” J. Lichtarskiego, a także „Przedsiębiorstwo. Podstawy nauki o przedsiębiorstwie. Teorie i praktyka zarządzania” S. Sudoła.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Spis treści
WSTĘP
ROZDZIAŁ I.
FORMY ORGANIZACYJNO PRAWNE PRZEDSIĘBIORSTWA
1.1. Działalność gospodarcza
1.2. Przedsiębiorstwo
1.3. Organizacje non-profit
1.4. Spółka
ROZDZIAŁ II.
ŹRÓDŁA FINANSOWANIA MAŁYCH I ŚREDNICH PRZEDSIĘBIORSTW
2.1. Sytuacja małych i średnich przedsiębiorstw w Polsce w ostatnich latach
2.2. Kapitał akcyjny i akcje
2.3. Kredyt bankowy
2.4. Leasing
2.5. Franchising
2.6. Factoring
2.7. Forfaiting
2.8. Venture Capital
ROZDZIAŁ III.
HARMONOGRAM PRAC ZWIĄZANYCH
Z PODEJMOWANIEM DZIAŁALNOŚCI GOSPODARCZEJ
3.1. Zgłoszenie do ewidencji działalności gospodarczej
3.2. Zgłoszenie w Urzędzie Statystycznym
3.3. Zgłoszenie w Urzędzie Skarbowym
3.4. Zgłoszenie w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych
3.5. Wykonanie pieczątki
3.6. Założenie rachunku bankowego
3.7. Obowiązki przedsiębiorcy podejmującego działalność gospodarczą,
wynikające z przepisów sanitarnych, przeciwpożarowych i ochrony środowiska
ROZDZIAŁ IV.
URUCHOMIENIE I ANALIZA DZIAŁALNOŚCI
NA PRZYKŁADZIE PRZEDSIĘBIORSTWA „X”
4.1. Czynniki wpływające na rozwój firmy
4.2. Podstawowe obszary decyzji rynkowych w przedsiębiorstwie
4.3. Charakterystyka przedsiębiorstwa „X"
4.4. Mapa grup strategicznych
4.5. Analiza kluczowych czynników sukcesu
4.6. Analiza silnych i słabych stron oraz szans i zagrożeń
dla funkcjonowania i rozwoju przedsiębiorstwa
4.7. Ocena strategii przedsiębiorstwa „X”
PODSUMOWANIE
SPIS RYSUNKÓW I TABEL
BIBLIOGRAFIA